Varför är inte mitt kärl tömt?
_______________________________________________________________________________________________________________________
Våra renhållningsarbetare tömmer i genomsnitt 350 kärl varje dag och vi ber dig som kund att placera ditt kärl på ett sådant sätt så vi kan hämta dina sopor på ett så effektivt och säkert sätt som möjligt.
Om ditt kärl inte är tömt kan det kan bero på olika anledningar:
- att ditt kärl inte är utställt i tid, det ska vara utställt senast 06:00 på tömningsdagen.
- att kärlet är överfullt - att locket på kärlet inte är helt stängt. Placera inga föremål på locket.
- att avfallet är felsorterat
- att kärlet står längre bort än 6 meter från där bilen kommer i gatan
- att kärlet är felplacerat
- kärlet är felvänt - hjulen och draghandtaget ska vara riktat mot sopbilen. Draghandtaget får inte blockeras av staket eller växtlighet.
- vägen fram till fastigheten var inte plogad/sandad
- dragvägen från kärlets uppställningsplats fram till bilen var inte skottad/sandad
- tänk på att dina soppåsar kan frysa fast i kärlet vid minusgrader, då är det bra om man skakar/petar loss sina avfallspåsar innan tömning. Annars finns risk för att inte hela kärlet blir tömt.
Har ditt kärl inte blivit tömt på grund av punkterna ovan kan du beställa en extra hämtning mot avgift hos kundservice för vatten- och renhållning.
Mer information hittar du på saffle.se
Mer information hittar du på amal.se
Har du frågor om din sophämtning, eller varför ditt kärl inte är tömt så kan du chatta med oss! Vi svarar gärna på dina frågor. Även om vi inte är på plats kan du använda chatten dygnet runt för att själv söka fram svaret på de flesta av dina frågor.
Vår telefontid är vardagar mellan 09:30-12:00, men via chatt når du oss hela dagen.
Du kan även skicka e-post till: varenhallning@saffle.se, eller ringa oss på 0533-68 15 89.